miercuri, 10 decembrie 2008

Haules, manele mâncaţaş! Sokeres fă!

Prima întrebare care ar trebui să se pună e ce sunt manelele? Cea mai la îndemână descriere ar fi o muzică de prost gust pe care o ascultă toţi retarzii. Poţi să o auzi în mijloacele de transport în comun din Bucureşti şi marile oraşe din România când ţiganii cu telefoane şmechere dau concerte gratuite, în cadrul cărora ai ocazia să asculţi cele mai noi hituri ale lui Guţă sau ale lui Adrian Copilu' Minune.

Termenul de "manele" a fost folosit prima oară pe la începutul secolului XIX şi nu are nicio legătură cu conotaţiile moderne ale cuvântului. Primele manelele moderne au apărut pe la sfârşitul anilor '80 şi erau traduceri sau imitaţii proaste a unor cântece turceşti, arăbeşti şi balcanice. Erau cântate de ţiganii din Ferentari, cel mai de căcat cartier din Bucureşti.

Nu-i aşa??

Deşi nu prea poate fi numită muzică, e unul dintre cele mai populare genuri muzicale din România şi, fără nicio îndoială cel mai nasol. Acum, un scurt ghid cu privire la cum poţi deveni un manelist de succes:

  1. Alege-ţi un nume mişto. EXEMPLE: Baştanu', Şmenaru', Baronu', Bulănaru', Vali Nebunu', Elvis de la Brăila, Gigi Talent, Anelka Balauru' Fermecat, Chipeşu' Bărbuleştiului, Francezu' de fier, Florin Salam, Salam Victoria, Ciupanezu', Gigi Cârnat, Adrian Copilu' de Aur, Ion Fasole (a NU se confunda cu Florin Salam), Titel Vocalistu' Nr.1, Florin Purice, Gabi Şuncă, Fane Barosanu' din Craiova, Jean Barosanu' de la Piteşti, Alex Mafiotu', Ştefănel Artistu' de Aur, Babi Minune, Guţă Faţă de Maimuţă, Fane Balauru' cu Vocea-n Flăcări, Gigi Sabie, Vali Ciorbă, Petre Ţâţe, Sorin Necunoscutu', Florin Jeleu, Esmeralda Papuc, Vali Vijelie, Florin Africanu', Caisă Fermecătoru', Petrică Copilu' de Tablă, Liviu Gigolo, Adrian Copilu' Minune, Adiţă Avortu' Merveioz Minune, Mihai Canal, Ricky de la Ciorogârla, Valentin Teroristu' de la Suceava, Alex Bancomat etc etc etc. Asta pentru a vă oferi o scurtă listă cu posibilităţi şi sugestii;
  2. Obligatoriu, lipsă totală de cultură şi IQ sub nivelul mării;
  3. Trebuie să posezi: limuzină bengoasă, castel belea cu turnuri şi turnuleţe, faraoancă/campioană (un fel de regină, dar îmbrăcată asemănător unei curve de lux), boraci/puradei;
  4. Trebuie să ai rude la puşcărie şi/sau care locuiesc sub un pod pe cutii de carton;
  5. Tricou cu o inscripţie gen "69 Puta Madre" şi să nu ştii ce înseamnă;
  6. Mustaţă şi rânjit de copil handicapat ca Vali Vijelie sau Nicolae Guţă;
  7. Bijuterii: multe, mari, să se vadă din satelit; inele, lanţuri, brătări, ceasuri, salbe (cam 50% din greutatea corporală);
  8. Freza: păr negru de preferat, cu dungi galbene şi mai mult gel decât păr (mult mai mult);
  9. Haine: lipsite de gust. Tricou alb, negru sau roz, pălărie de cowboy. Pe undeva prin şifonier trebuie să ai un tricou cu o inscripţie gen "Gigolo Italiano" şi o etichetă cu preţul undeva pe la 100 de euro (reprezentând valoarea artistului şi a operelor sale);
  10. Vocea şi stilul tău de a cânta să spună: Proud to be gay;
  11. Pentru un cocalar (manelar futut şi handicapat) este trendy să poarte haine albe din cap până-n picioare, pentru a-şi scoate în evidenţă culoarea pielii prin contrast şi a-i orbi pe trecători;
  12. Să ai tot timpul pe ţeavă câte-o rimă ca: "Am aprfum de puradeu şi miroase a tupeu" sau "Vezi că îţi dau una de îţi sare căpăţâna";
  13. ATENŢIE! Dacă nu eşti ţigan sau nu arăţi ca un indain sau un arab şi nu vrei şă ţi se termine cariera de manelist instantaneu, marş repede şi bronzează-te şi începe să repeţi la toată lumea cuvintele "fără număr";
  14. Cuvinte obligatorii în versuri: fetiţe, bagaboante, campione, banii nei, duşmanii mei, prinţesa, băutura, celularu', Merţanu', valoarea mea;
  15. Interjecţii obligatorii în versuri: "oooooooooooooooooooooofff", "aah", "chicalaca chikicha chicka chika chiki cha", "hopa-hopa", "soloooo", "hauz", "fără număr";
  16. Nimeni n-o să se supere dacă cântecele conţin greşeli gramaticale sau expresii ca: "lu' copilu' meu", "aş vrea ca să te regăsesc", "pumnii mei minte nu are", "copiii vrea să merge la şcoală", "mi se spune pentium 4 da' mi s-a ars integratu'";
  17. Versurile, de obicei sunt, compuse în timp de cinci minute, cât stai pe WC;
  18. Tre' să repeţi tot timpul "Ooof Doamne", altfel cariera ta nu arată prea bine;
  19. Trebuie să zici la începutul fiecărui cântec cui e dedicat. Exemplu: "Aici de la Bancomat pentru toţi frăţiorii lui de la Craiova";
  20. În timpul prestaţiilor scenice banii trebuie să curgă constant. Îmi vin banii permanent/Parcă am abonament/Am abonament la bani/Şi banii la mine;
  21. Subiecte principale: banii mei, femeia mea, femeile mele, duşmanii mei, viaţa mea, piranda, gaborii; Adjectivele posesive (ce dracu' or mai fi şi alea??) pot fi înlocuite de: "prietenilor/prietenarilor", "fraţiorilor" sau "lu' mă-ta";
  22. Acest fel de muzică poate fi consumat numai cu cantităţi criminale de alcool de proastă calitate;

Dar, oricât ar părea de incredibil, nu din România provine genul. Da, chiar e adevărat. Măcar cu atâta lucru să ne consolăm şi noi. Manlele le-am importat de la vecinii din Bulgaria. E incredibil cum în 500 de ani de ocupaţie turcească n-au împrumutat de la ei decât cele mai tâmpite tradiţii. Şi atunci când au încercat să ia ceva bun, ca muzica turcească, a ieşit chalga (aşa se numeşte genul acolo). Şi ghiciţi de unde sunt împrumutate (ciordite) cele mai multe astfel de melodii din România? Corect, din Bulgaria. Pentru detalii, căutaţi chalga pe YouTube.

Dar există şi manele care nu sunt deloc rele... Mă rog, eu n-am găsit decât una până acum: aia cu De ce mă minţi din 2003 sau 2004 cred. Chiar e drăguţă. Pe bune. Dar până şi aia are o problemă: se numeşte Despina Vandi - Ah kardoula mou (just click them both) de prin 2001. Şi de la aceeaşi tanti, altă melodie care sună foarte cunoscută: Despina Vandi - Anaveis foties.

Ce frumos se copiază, nu-i aşa? Dar, din nou, măcar nu suntem singurii care fac asta... Prima melodie o mai găsim în variantă arăbească, persană, bulgărească, turcească şi sârbească. Şi cică ar mai fi şi bosniacă şi, desigur, românească. Cool, nu?

Niciun comentariu: