joi, 2 iulie 2009

Aprecieri critice cu privire la perioada de evaluare post semestrială şi sesiunea suplimentară de reprogramare a examenelor din anul 2009 de la ASE

S-a terminat în sfârşit! Mă rog, cu trei săptămâni mai târziu decât ar fi trebuit, dar s-a terminat. NOUS AVONS VAINCU! Primul lucru pe care pot să-l zic după un an de ASE e că aici, contrar a ceea ce se spune, se face totuşi şcoală. Sau, mă rog, se încearcă să se facă, că în România la orice nivel al sistemului educaţional există aceeaşi problemă: e cam ineficient. Dar spre deosebire de liceu, unde am avut senzaţia că mai mult de 80% din lucrurile pe care le studiam nu-mi foloseau la nimic, la facultate doar vreo jumate, 50%, intră la categoria asta. Deci, e o îmbunătăţire. Oarecum...

După semenstrul al doilea, ca şi după semestrul I, urmează sesiunea. Alte materii, alţi draci. Primul examen nu a fost la nimic altceva decât la macroeconomie. Da, seamănă cu microeconomia. De fapt, a fost cu aceeaşi profesoară. Şi dacă mă gândeam că s-ar putea să fie mai uşor pe semestrul al II-lea decât pe primul, acum că ştiam despre ce e vorba... Ei bine, m-am înşelat. Am picat aproape la fel ca şi cu cinci luni înainte. Doar că de data asta cu 3, nu cu 2. Dar limita minimă e 5, aşa că ghinion. Şi culmea e că aproape cu aceeaşi oameni. Adică aproape trei sferturi din serie şi din an. Wow, death and destruction. Am auzit ieri o mică povestioară despre ce crede un profesor despre promovabilitatea "record". Corpul profesoral, zicea el, a rămas aproape neschimbat de circa 20 de ani. Studenţii în schimb vin şi pleacă. Deci, vina e a studenţilor, nu a profesorilor.

Hmmm, eu am o teorie puţin diferită. Hai să zicem că eu am picat din cauză că n-am învăţat, că am fost prost şi că n-am ştiut la examen. Deşi gândindu-mă la ce rezultate am avut la aproximativ aceeaşi materie la BAC şi la admitere (10), nu cred. Dar TREI SFERTURI??? Aproape 400 de oameni?? Numai din facultatea mea?? Şi aceeaşi proporţie la aproape toate facultăţile din ASE?? E cam mult. Numărul ăsta mare nu se întâmplă să aibă vreo legătură cu faptul că restanţele sunt PE BANI, nu? 30 lei/restanţa mai exact. 60 lei începând cu anul 2010. Dacă înmulţim preţul unei restanţe cu numărul restanţierilor obţinem o cifră mare. Să fie doar o coincidenţă?

Cert e că am scăpat şi că m-am uitat pe lista cu materii din următorii ani şi n-o să mai fie niciuna cu catedra asta.

Al doilea examen a fost la disciplina numită management. Nu cred că au fost probleme prea mari. Exceptând faptul că în ASE-ul ăsta nu prea poate copia nicăieri.

Al treilea examen, statistică. Părerea mea despre statistică poate fi rezumată în următorul citat:

There are lies,
terrible lies
and statistics.

Mark Twain

Înţelepte vorbe. Ar mai trebui să adaug şi faptul că, la fel ca toate ştiinţele exacte şi cu multe numere o detest. Şi vestea proastă e că în anul II în semestrul I o să am de a face cu econometrie, care am înţeles că e o combinaţie între economie, statistică şi matematică şi statistică. Şi la ce au fost cele mai multe restanţe? Yeah, I can't wait! NOT.

Ultimul examen a fost la marketing. O materie drăguţă în general şi destul de uşor de priceput. Dar vreau să fac o comparaţie între definiţiile care ne-au fost date şi câteva comentarii asupra lor. Următoarele sunt definiţiile date de AMA (American Marketing Association) şi Phillip Kotler, un s
pecialist în domeniu:
  1. Marketingul se referă la ansamblul activităţilor economice care dirijează fluxul de bunuri şi servicii de la producător la consumator şi utilizator.
  2. Marketingul reprezintă un proces social şi managerial prin care indivizi şi grupuri de indivizi obţin ceea ce le este necesar şi doresc prin crearea, oferirea şi schimbul de produse and o anumită valoare.
Seamănă între ele, nu? Adică ideea principală e aceeaşi, doar că e formulată altfel. Acum definiţia catedrei de marketing din ASE: Marketingul reprezintă o concepţie modernă în orientarea întreprinderilor concretizată într-un ansamblu coerent de activităţi practice programte şi utilizate prin apelarea la metode şi tehnici ştiinţifice.

Mda... Ce p*** mea e chestia asta? Concepţie? Metode? Tehnici ştiinţifice? Chestia asta n-are nicio tangenţă cu realitatea. Ansamblu COERENT?? Definiţia asta numai coerentă nu e. E concepută în aşa fel încât să nu pricepi nimic.

Am să dau şi eu o definiţie uşor de înţeles şi reprezentativă a marketingului: marketingul este ştiinţa care studiază şi caută moduri în care lumea poate fi convinsă să cumpere tot felul de căcaturi. Ultimul cuvânt e ales corect: căcaturi, nu mărfuri. Pentru că lucrurile proaste sau de calitate îndoielnică nu se pot vinde.

La o săptămână după sesiunea normală a început sesiunea de restanţe, numită eufemistic "sesiunea de reprogramare a examenelor". Microeconomia, spre surprinderea mea, a fost mult mai puţin strict supravegheată decât în semestrul I. Adică n-am mai adus încă şase oameni la supravegheat, ci doar două asistente. Deci, după standardele cu care eram obişnuiţi, destul de relaxat. Peste două zile la macroeconomie: Ştiu că la examenul anterior s-a copiat. Aşa că voi fi nevoită să trec pe la fiecare dintrer dumneavoastră cu un magnet să vă controlez în urechi pentru dispozitive de copiat. Asta e, dar altă soluţie nu am... Dă-te-n p**** mă-tii. Se pare că sintagma "soluţia finală" a căpătat un nou sens. Nici la Auschwitz nu cred că îi supraveghea aşa de bine. Nu cred că mai am nevoie de alte comentarii. Mulţumesc lui Dumnezeu că am scăpat.

În final, nişte imagini sugestive:

Discursul de la al doilea examen

Supraveghetorii
Locul unde s-au ţinut examenele

Niciun comentariu: