Cred că ar fi un moment bun să începem să importăm maşini hibrid sau maşini electrice. Primele consumă mult mai puţin, celelalte le bagi în priză şi după o oră de încărcat mergi câteva sute de kilometri. N-or merge aşa de repede, dar autostrăzi oricum nu prea avem, deci viteza nu e o condiţie absolut necesară pe la noi.
Dar până să se întâmple asta tot încerc să găsesc o explicaţie logică pentru ceea ce se întâmplă. Fără succes. Ori nu mă prea duce capul pe mine, ori chiar nu există nicio explicaţie. Cică aproape 60% din benzina din România provine din petrol extras de la noi. Adică nu e importată, deci ar trebui să fie ieftină.
Asta înseamnă totuşi că 40% din benzină e adusă din exterior. Aia e plătită în valută străină , în general euro sau dolari. Dar ce să vezi? Cursul leu-euro şi leu-dolar a fost destul de stabil în ultimul an. Un euro a valorat între 4,20 - 4,40 lei; un dolar a valorat între 3,00 - 3,30 lei. Deci nu e o scuză viabilă nici asta.
Acum vreo trei ani creşterea preţului barilului de petrol ar fi fost o scuză bună pentru aşa o scumpire. Pe vremea aia barilul de petrol se vindea la vreo 120 $. Pe vremea aia nu am avut parte de aşa o scumpire mare şi bruscă. Astăzi barilul de petrol se vinde la vreo 70 $.
Îmi scapă mie ceva? De ce în ţări ca Bulgaria şi Ungaria, care nu au niciun strop de petrol benzina e mai ieftină? Asta ca să nu mai vorbesc de Suedia şi Danemarca, care nu numai că nu au un strop de petrol, dar oamenii de acolo au şi salarii de 5-6 ori mai mari ca românii. Singura ţară de care ştiu să aibă preţuri mai mari ca noi e Turcia: vreo 2 euro/L. Şi acolo situaţia e chiar mai paradoxală: chiar dacă nu are cine ştie ce rezerve de petrol, Turcia se învecinează cu Iran şi Iraq, izvoarele de petrol ale lumii.
Una peste alta, presimt că următoarea maşină va fi una mică de genul Tico, Matiz sau Fiat, hibrid sau electrică. Asta dacă mersul cu maşina nu o să transforme cumva într-un lux...
Asta înseamnă totuşi că 40% din benzină e adusă din exterior. Aia e plătită în valută străină , în general euro sau dolari. Dar ce să vezi? Cursul leu-euro şi leu-dolar a fost destul de stabil în ultimul an. Un euro a valorat între 4,20 - 4,40 lei; un dolar a valorat între 3,00 - 3,30 lei. Deci nu e o scuză viabilă nici asta.
Acum vreo trei ani creşterea preţului barilului de petrol ar fi fost o scuză bună pentru aşa o scumpire. Pe vremea aia barilul de petrol se vindea la vreo 120 $. Pe vremea aia nu am avut parte de aşa o scumpire mare şi bruscă. Astăzi barilul de petrol se vinde la vreo 70 $.
Îmi scapă mie ceva? De ce în ţări ca Bulgaria şi Ungaria, care nu au niciun strop de petrol benzina e mai ieftină? Asta ca să nu mai vorbesc de Suedia şi Danemarca, care nu numai că nu au un strop de petrol, dar oamenii de acolo au şi salarii de 5-6 ori mai mari ca românii. Singura ţară de care ştiu să aibă preţuri mai mari ca noi e Turcia: vreo 2 euro/L. Şi acolo situaţia e chiar mai paradoxală: chiar dacă nu are cine ştie ce rezerve de petrol, Turcia se învecinează cu Iran şi Iraq, izvoarele de petrol ale lumii.
Una peste alta, presimt că următoarea maşină va fi una mică de genul Tico, Matiz sau Fiat, hibrid sau electrică. Asta dacă mersul cu maşina nu o să transforme cumva într-un lux...
2 comentarii:
eu zic sa iti iei o bicicleta ..e mai sanatos asa ..;))
sa-mi zici si mie cand ai fost in Bulgaria sau Ungaria ultima data...
Trimiteți un comentariu