vineri, 8 octombrie 2010

De ce aş merge cu trenul?

În mod normal aş alege trenul ca mijloc de transport pentru că e mai rapid decât maşina personală sau autocarul. Acuma, am zis "în mod normal", deci România iese din calcul. Cum bine se ştie, CFR-ul e renumit pentru viteza extrem de mică cu care se deplasează trenurile. După ce că nu avem drumuri pentru maşini, s-a ales praful şi de căile ferate, că statul nu a considerat că au nevoie de întreţinere. În urma unei discuţii avute, m-am hotărât să aflu exact cât de încet merg. Menţionez că nu am mai mers cu trenul în România de pe la vreo cinci ani şi că rezultatele nu m-au impresionat şi nu mă vor determina să încerc această experienţă în viitorul apropiat.


Cum se află preţul unui bilet?

Ca la noi, la nimeni... În sensul efectuării acestei analize, am zis să mă duc pe site-ul CFR-ului. Site-ul ăla e conceput în aşa fel încât să nu găseşti absolut nicio informaţie utilă, cu atât mai puţin preţurile biletelor şi durata călătoriilor. După îndelungi căutări pe Google, am dat pe un forum unde erau link-uri către două site-uri. De aici se află distanţa şi durata unei călătorii (search în stânga ecranului), iar de aici, în funcţie de distanţă, se află preţul. Motivul pentru care nu le-au pus pe toate într-un singur loc e mult prea profund şi filosofic pentru mine şi e peste capacitatea de procesare a creierului meu.

Later edit: În prima coloană din tabelele de pe primul site se află preţul. Daţi click pe iconiţă.

Acum - analiza. S-o luăm sistematic! În caz de plictiseală, săriţi direct la concluzii şi alternative. Dacă vă interesează un oraş anume, folosiţi Ctrl+F şi DIACRITICE.

P - personal;
A - accelerat;
R - rapid;
I - intercity.
Preţuri: clasa I, clasa a II-a;
Data: 15 octombrie 2010;
Toate călătoriile sunt de la Bucureşti (Gara de Nord). Ultima valoare este viteza medie.

WARNING: Datele de mai jos sunt PE HÂRTIE. În realitate timpii sunt mai lungi şi implicit vitezele medii mai mici. Deci situaţia e de multe ori mai tragică de atât.

Ploieşti (59 km)
P - 1h30' - 9,70 RON - 5,70 RON - 39 km/h;
A - 0h45' - 17,80 RON - 12,50 RON - 78 km/h;
R - 0h40' - 27,40 RON - 19,90 RON - 80 km/h;
I - 0h35' - 31,60 RON - 23,60 RON - 101 km/h;

Alexandria (134 km - via Roşiorii de Verde)
P -3h20' - 21,40 RON - 13,50 RON - 38 km/h;
R-P -2h30' - 47,00 RON - 33,00 RON - 54 km/h;
I-P - 2h35' - 52,20 RON - 37,60 RON - 53 km/h;

Braşov (166 km)
P - 4h50' - 27,20 RON - 17,70 RON - 34 km/h;
A - 3h15' - 51,00 RON - 33,30 RON - 51 km/h;
R - 3h00 - 56,60 RON - 40,90 RON - 55 km/h;
I - 2h50' - 61,60 RON - 45,30 RON - 59 km/h;

Constanţa (225 km)
A - 4h10' - 62,40 RON - 38,70 RON - 54 km/h;
R - 3h45' - 69,50 RON - 48,40 RON - 60 km/h;

Mangalia (268 km - via Constanţa)
A-P - 5h30' - 69,50 RON - 42,80 RON - 48 km/h;
R-P - 5h05' - 76,60 RON - 52,50 RON - 53 km/h;

Piteşti (108 km)
P - 2h35' - 18,70 RON - 11.50 RON - 42 km/h;
A - 1h45' - 33.90 RON - 23,20 RON - 62 km/h;

Giurgiu (118 km - via Videle)
A-P - 2h15' - 29,30 RON - 19,50 RON - 52 km/h;
R-P - 2h10' - 38,90 RON - 26,90 RON - 55 km/h;
I-P - 2h10' - 43,10 RON - 30,60 RON - 55 km/h;
Sper din tot sufletul că nu cer mai mult pentru "intercity" ăla, indiferent ce-o însemna asta.

Buzău (128 km)
P - 3h05' - 21,40 RON - 13,50 RON - 41 km/h;
A - 1h55' - 39,40 RON - 28,50 RON - 67 km/h;
R - 1h50' - 49,90 RON - 35,80 RON - 70 km/h;
I - 1h50' - 55,00 RON - 40,50 RON - 70 km/h;

Craiova (250 km)
A - 4h15' - 62,40 RON - 38,70 RON - 59 km/h;
R - 3h10' - 69,50 RON - 48,40 RON - 79 km/h;
I - 3h00 - 77,70 RON - 53,10 RON - 83 km/h;

Caracal (156 km)
A - 2h20' - 42,10 RON - 30,30 RON - 67 km/h;
R - 2h20' - 52,60 RON - 37,60 RON - 67 km/h;
I - 2h20' - 57,70 RON - 42,30 RON - 67 km/h;
Nu, pe bune! Chiar se aplică tarife diferenţiate??

Slatina (189 km)
A - 3h00 - 51,00 RON - 33,30 RON - 63 km/h;

Tulcea (334 km)
A - 6h50' - 71,80 RON - 46,10 RON - 48 km/h;

Brăila (228 km)
A - 3h30' - 62,40 RON - 38,70 RON - 65 km/h;
R - 3h15' - 69,50 RON - 48,40 RON - 70 km/h;
I - 3h25' - 77,70 RON - 53,10 RON - 66 km/h;
Ştiu că nu le prea am cu trenurile, dar intercity parcă trebuia să fie mai rapid decât rapidul, nu?

Galaţi (230 km)

A - 4h15' - 62,40 RON - 38,70 RON - 54 km/h;
R - 3h50' - 69,50 RON - 48,40 RON - 60 km/h;
I - 4h00 - 77,70 RON - 53,10 RON - 57 km/h;

Slobozia (133 km)
P - 3h35' - 18,70 RON - 11.50 RON - 37 km/h;

Drobeta Turnu-Severin (323 km)
A - 5h00' - 71,80 RON - 46,10 RON - 65 km/h;
R - 4h50' - 96,00 RON - 62,10 RON - 67 km/h;
I - 4h45' - 103,70 RON - 67,90 RON - 68 km/h;
Diferenţele sunt ridicol de mici. Ştiu că "time is money", dar nici chiar aşa.

Călăraşi (129 km - via Ciulniţa)
A-P - 2h10' - 35,10 RON - 24,30 RON - 60 km/h;
R-P - 2h10' - 44,00 RON - 31,80 RON - 60 km/h;

Târgu Jiu (sau după cum apare pe site, Tîrgu Jiu, 316 km)
A - 4h50' - 71,80 RON - 46,10 RON - 65 km/h;

Târgovişte (sau după cum apare pe site, Tîrgovişte, 80 km)
P - 2h00' - 12,90 RON - 8,30 RON - 40 km/h;
A - 1h25' - 25,40 RON - 17,90 RON - 56 km/h;

Râmincu Vâlcea (sau după cum apare pe site, Rîmnicu Vîlcea, 276 km)
A - 4h20' - 67,60 RON - 42,10 RON - 64 km/h;
R - 4h00 - 86,70 RON - 57,90 RON - 69 km/h;

Caransebeş (435 km)
A - 7h30' - 87,10 RON - 57,30 RON - 58 km/h;
R - 7h15' - 114,70 RON - 77,20 RON - 60 km/h;
I - 7h00' - 122,90 RON - 83,40 RON - 62 km/h;

Băile Herculane (364 km)
A - 6h00 - 75,40 RON - 47,90 RON - 61 km/h;
R - 5h45' - 99,60 RON - 63,90 RON - 63 km/h;
I - 5h35' - 107,30 RON - 69,70 RON - 65 km/h;

Hunedoara (478 km - via Simeria)
A-P - 8h45' - 91,20 RON - 60,20 RON - 54 km/h;
R-P - 8h10' - 118,80 RON - 80,10 RON - 59 km/h;

Sfântu Gheorghe, CV (sau după cum apare pe site, Sfîntu Gheorghe, 198 km)
A - 3h55' - 51,00 RON - 33,30 RON - 50 km/h;
I - 3h30' - 61,60 RON - 45,30 RON - 57 km/h;

Târgu Mureş (sau după cum apare pe site, Tîrgu-Mureş, 448 km)
A - 9h55' - 87,10 RON - 57,30 RON - 45 km/h;
I - 8h45' - 122,90 RON - 83,40 RON - 51 km/h;
În atenţia CFR: în 1993 Academia Română a decis înlocuirea lui "î" cu "â" când nu se află la începutul sau sfârşitul cuvântului.

Sighişoara (294 km)
A - 5h35' - 67,60 RON - 42,10 RON - 52 km/h;
R - 5h15' - 86,70 RON - 57,90 RON - 56 km/h;
I - 5h05' - 93,50 RON - 63,60 RON - 58 km/h;

Cluj-Napoca (497 km)
A - 9h10' - 87,10 RON - 57,30 RON - 54 km/h;
R - 8h50' - 114,40 RON - 77,20 RON - 56 km/h;
I - 8h40' - 122,90 RON - 83,40 RON - 57 km/h;

Sibiu (389 km)
A - 7h20' - 75,40 RON - 47,90 RON - 53 km/h;
R - 7h05' - 99,60 RON - 63,90 RON - 55 km/h;

Mediaş (333 km)
A - 6h15' - 71,80 RON - 46,10 RON - 53 km/h;
R - 6h00' - 96,00 RON - 62,10 RON - 55 km/h;
I - 5h45' - 103,70 RON - 67,90 RON - 58 km/h;

Alba-Iulia (414 km)
R - 7h20' - 114,40 RON - 77,20 RON - 56 km/h;
I - 7h25' - 122,90 RON - 83,40 RON - 55 km/h;

Miercurea-Ciuc (261 km)
A - 5h10' - 67,60 RON - 42,10 RON - 51 km/h;
I - 4h35' - 93,50 RON - 63,60 RON - 57 km/h;

Bistriţa (452 km)
A - 9h25' - 87,10 RON - 57,30 RON - 48 km/h;

Baia Mare (666 km)
A - 13h00 - 112,50 RON - 74,50 RON - 51 km/h;
R - 11h35' - 134,50 RON - 103,90 RON - 58 km/h;

Sighetu Marmaţiei (606 km)
A - 14h15' - 112,50 RON - 74,50 RON - 42 km/h;

Deva (472 km)
A - 8h05' - 87,10 RON - 57,30 RON - 58 km/h;
R - 8h35' - 114,40 RON - 77,20 RON - 55 km/h;
I - 8h35' -122,90 RON - 83,40 RON - 55 km/h;
De ce oare se mai fac diferenţieri între trenuri?

Timişoara (533 km)
A - 8h40' - 100,70 RON - 65,20 RON - 61 km/h;
R - 8h30' - 123,30 RON - 86,50 RON - 63 km/h;
I - 8h05' - 131,10 RON - 90,00 RON - 66 km/h;

Arad (618 km)
A - 10h15' - 100,70 RON - 65,20 RON - 60 km/h;
R - 10h40' - 134,50 RON - 103,90 RON - 58 km/h;
I - 10h45' - 142,90 RON - 111,40 RON - 57 km/h;
Timpii şi vitezele nu trebuiau să meargă în ordine inversă??

Satu Mare (750 km)
A - 15h00 - 139,80 RON - 106,80 RON - 50 km/h;
R - 13h10' - 148,20 RON - 114,30 RON - 57 km/h;

Reşiţa (474 km)
A - 8h35' - 87,10 RON - 57,30 RON - 55 km/h;

Lugoj (474 km)
A - 7h55' - 87,10 RON - 57,30 RON - 60 km//h;
R - 7h45' - 114,40 RON - 77,20 RON - 61 km/h;
I - 7h25' - 122,90 RON - 83,40 RON - 64 km/h;

Zalău (589 km)
A - 13h00 - 100,70 RON - 65,20 RON - 45 km/h;

Oradea (649 km)
A - 12h30' - 100,70 RON - 65,20 RON - 52 km/h;
I - 11h40' - 142,90 RON - 111,40 RON - 56 km/h;

Focşani (199 km)
P - 4h40' - 30,30 RON - 18,70 RON - 43 km/h;
A - 3h05' - 54,10 RON - 34,30 RON - 64 km/h;
R - 3h00' - 59,70 RON - 41,90 RON - 66 km/h;
I - 2h55' - 64,70 RON - 46,30 RON - 68 km/h;

Bacău (302 km)
A - 4h50' - 71,80 RON - 46,10 RON - 62 km/h;
R - 4h40' - 96,00 RON - 62,10 RON - 65 km/h;
I - 4h30' - 103,70 RON - 67,90 RON - 67 km/h;

Vaslui (341 km)
A - 5h55' - 71,80 RON - 46,10 RON - 57 km/h;
R - 5h40' - 96,00 RON - 62,10 RON - 60 km/h;
I - 5h30' - 103,70 RON - 67,90 RON - 62 km/h;

Iaşi (408 km)
A - 7h10' - 87,10 RON - 56,30 RON - 57 km/h;
R - 6h55' - 114,40 RON - 77,20 RON - 59 km/h;
I - 6h30' - 122,90 RON - 83,40 RON - 63 km/h;

Botoşani (476 km)
R - 7h55' - 114,40 RON - 77,20 RON - 60 km/h;

Piatra Neamţ (362 km)
R - 6h20' - 99,60 RON - 63,90 RON - 57 km/h;
I - 6h10' - 107,30 RON - 69,70 RON - 59 km/h;

Suceava (447 km)
A - 6h55' - 87,10 RON - 56,30 RON - 65 km/h;
R - 6h45' - 114,40 RON - 77,20 RON - 66 km/h;
I - 6h20' - 122,90 RON - 83,40 RON - 70 km/h;

Concluzii


Nu mai e nevoie de cine-ştie ce alte comentarii. Cifrele boldate şi comentariile scurter spun aproape totul. În urma unui calcul, am ajuns la concluzia că vitezele medii de deplasare sunt nesemnificative:
  • personal: 39,17 km/h;
  • accelerat: 55,49 km/h;
  • rapid: 60,15 km/h;
  • intercity: 58,35 km/h.
Media toatală de viteză a trenurilor din România e de 56,45 km/h. În ţări vecine, mai mult sau mai puţin dezvoltate ca România, gen Ungaria, Serbia, Croaţia aceasta se învârte în jurul valorii de 130 km/h. Asta e viteza medie, deci sunt chiar şi mai rapide de atât. Germania: 200 km/h. Japonia: 260 km/h. Record TGV: 574 km/h. Medie viteză tren Maglev, Shanghai: 430 km/h. Intercity e mai scump decât rapidul dar, per ansamblu, ceva mai lent...

Alternative


TAROM! Deşi au preţuri mai mari decât alte companii în străinătate, preţurile pentru destinaţiile din ţară sunt acceptabile. Mai bine mergem cu avionul... Serios. Preţurile sunt de două-MAXIM trei ori mai mari ca la tren, dar durata călătoriei mult, mult mai scurtă. Din păcate, curse din Bucureşti sunt disponibile doar spre câteva oraşe mari, 11 la număr. Data: 15 octombrie 2010, zboruri dus, clasa economic, curs de schimb: 4,26 RON/EUR, taxe de aeroport incluse.

Bacău - 0h50' - 45,41 EUR - 193,45 RON;
Baia Mare - 1h20' - 62,41 EUR - 265,86 RON;
Cluj-Napoca - 1h00 - 71,41 EUR - 304,20 RON;

Constanţa - 0h30' - cursă desfiinţată pe motiv de neprofitabilitate;
Iaşi - 1h05' - 53,41 EUR - 227,52 RON;
Oradea - 1h20' - 63,41 EUR - 270,12 RON;
Satu Mare - 1h20' - 91,41 EUR - 389,41 RON;
Sibiu - 0h50' - 55,41 EUR - 236,05 RON;
Suceava - 1h10' - 81,41 EUR - 346,81 RON;
Târgu Mureş - 0h55' - 55,41 EUR - 236,05 RON;
Timişoara - 0h50' - 51,41 EUR - 219,01 RON.

În condiţiile astea călătoria cu avionul către destinaţii interne nu mi se mai pare un moft, ci un lucru cât se poate de normal, că şi dacă ai maşină nu rezolvi cine-ştie-ce. Şoselele nu sunt într-o stare cu mult mai bună decât căile ferate.

4 comentarii:

Sorin spunea...

Doua completari la cele spuse de tine:
1. Pe site-ul infofer.ro se gaseste si pretul (vezi aici, prima rubrica din tabel este pretul)
2. durata calatoriei este, de fapt, mult mai mare, deoarece se lucreaza mai peste tot. O calatorie de la Brasov la Bucuresti cu acceleratul ajunge la fabuloasa perioada de 5 ore (experimentat pe propria piele!)

darkdreamer spunea...

Multe trenuri de la noi imi aduc aminte de trenurile indiene din filme in care unii din pasageri stateau pe vagoane, sunt foarte murdare, iar de viteza de deplasare, ar merge mai repede daca am pedala. Pretul e fabulos pentru conditiile oferite.

Stefan114 spunea...

@ Sorin: 1. Wow, ai dreptate! Da' bine le-au mai ascuns...
2. Corect. Am uitat sa mentionez ca tot ce am scris acolo e pe hartie. Am rectificat insa... Brasov-Bucuresti 5 ore: asta mi-a zis-o un prieten. Ar mai fi de mentionat si Bucuresti-Tulcea 9 ore. Asta e si mai tare :))

@darkdreamer: Ca tot ai adus vorba, in India reteaua de cai ferate e mult mai extinsa decat la noi. Daca nu ma insel e cea mai mare din lume. Si viteza medie la ei e de 80-90 km/h, ceea ce ne face sa aratam chiar mai rau.

Cony spunea...

Eu merg cu trenul doar pentru poezia pe care o simt calatorind. Stiu ca se deplaseaza greu si ca dureaza foarte mult sa ajungi unde vrei, dar intotdeauna o calatorie cu trenul m-a linisit, mi-a placut, mai ales daca nu era pe timp de noapte.