joi, 17 septembrie 2009

Cât de utilă e şcoala în România?

Cât de utilă-i şcoala? De ce ne pierdem timpul sau de ce ne-am pierdut timpul pe acolo? Sunt întrebări pe care aproape oricine ş-i le-a pus la un moment dat. Eu mi le-am pus de multe ori şi am purtat de nenumărate ori discuţii pe tema asta. În ultima lună de vreo două ori. La ultima astfel de discuţie mi-am adus aminte că acum câteva luni vroiam să calculez şi să văd exact cât de (in)utilă e şcoala pe la noi. Doar că pentru ce vroiam eu să fac erau necesare prea multe calcule, cu prea multe numere şi prea mult timp şi m-am încurcat şi am lăsat-o baltă. Dar tot atunci mi-am amintit că există şi Microsoft EXCEL.

Şi cum orice lucru cu multe numere care "manual" durează o oră sau două în EXCEL durează vreo 15 minute, nu mi-a luat prea mult. Rezultatul m-a surprins un pic: 5,24 / 10. Adică peste jumate... Hmmm, ciudat. Dar, mai jos avem foaia de calcul:

CLICK TO ENLARGE

Până acum am trăit cu impresia că trei sferturi din lucrurile pe care le-am făcut la şcoală nu le mai ştiu. Impresia asta se datorează faptului că pe parcursul celor 12 ani de şcoală am studiat nici mai mult nici mai puţin de 22 (douăzeci şi două) de materii, care, după cum se vede din note, au fost inutile sau aproape inutile.

CUM FUNCŢIONEAZĂ?

În primul tabel pe coloane sunt cei 12 ani şi pe fiecare rând câte o materie. În fiecare rubrică e trecut numărul de ore de la materia respectivă din fiecare săptămână. Pe ultima linie se găseşte numărul săptămânal de ore din fiecare an. În coloana "N", sum (Bn:Mn) e suma numărului săptămânal de ore din toţi anii de la fiecare materie. Înmulţindu-l cu 36 (numărul de săptămâni dintr-un an) obţinem numărul total de ore de la materia respectivă din toţi anii.

Formula utilităţii:

Σ (ore/materie * notă) / 11376 (nr. total de ore petrecute la şcoală)


E formula mediei armonice aplicată în situaţia de faţă. Rezultatul pentru mine e 5,24.

Explicaţii note:

Română - 6: Am citit cam două treimi sau trei sferturi din "marile opere" ale "marilor autori" pe care le-am avut de citit şi la o parte din ele chiar mai ştiu despre ce e vorba. Doar că la fiecare dintre ele am studiat şi ultima virgulă şi le-am întors pe toate părţile şi am făcut tot felul de comentarii tâmpite... Una peste alta, nu mai ştiu nimic despre alegoria multi-literară din "Luceafărul" sau despre simbolurile nu-ştiu-cui din "Baltagul";
Engleză - 10: I speak English well, but there's a high possibility I'm sure that it's not because of what I learned in school, but because of what I learned from Cartoon Network, FOX Kids and HBO;
Franceză - 9: Je parle le français assez bien mais ça c'est certainement pas grâce à ce qu'on a étudié à l'école, mais À CAUSE de l'école. C'est une grande difference...;
Latină - 1: Lingua latina mortua est. Sau aşa ceva... Latina e o limbă moartă. De ce să te stresezi să înveţi o limbă moartă? Limbă moartă înseamnă că n-o mai vorbeşte nimeni în afară de Papa la slujba de duminică. N-ar fi mai productiv şi mai util să înveţi italiană sau spaniolă în loc?;
Matematică - 4: Ni s-a spus că la matematică şi la toate materiile în general în liceu şi generală se învaţă lucruri care ţin de "cultura generală". Integralele, vectorii, derivatele, matricile şi multe alte chestii de care nu vreau să-mi amintesc, şi chiar dacă aş vrea, n-aş putea, sunt cu MULT peste limitele culturii generale;
Fizică - 2: În principiu pentru că în generală nu am făcut nici jumate din ore şi că în liceu se studiau tot chestii de "cultură generală";
Chimie - 2: Cultura asta "generală"...;
Istorie - 9: No comment;
Educaţie civică - 5: Oricum făceam istorie la jumate din orele alea;
Geografie - 7: Nu ştiu prea multe despre geografia fizică. Adică munţi, râuri, alea...;
Logică - 1: Nici nu mai ştiu despre ce era vorba;
Psihologie - 1: Nu mai ştiu despre ce era vorba;
Economie - 10: Am dat la admitere la ASE, că altfel ar fi fost tot 1;
Filosofie - 1: Nu mai ştiu despre ce era vorba;
Religie - 7: No comment;
Muzică - 2: Nu ştiu ce sunt liniile alea cu puncte şi cerculeţe pe ele;
Desen - 8: No comment;
Sport - 2: Două ore pe săptămână, la care "încălzirea" durează 20 de minute din 50 nu te ajută la mare lucru...;
Tehnologie/Lucru manual - 2: De la orele alea n-am învăţat decât să fac avionaşe de hârtie;
Informatică - 7: S-ar putea să mai ştiu ceva despre programarea în Pascal;
Educaţie antreprenorială - 1: Nu mai ştiu despre ce era vorba. Un fel de economie cred;

ATENŢIE: Notele acordate trebuie să fie cât mai obiective cu putinţă. NU trebuie folosite notele din carnet şi catalog, pentru că nu reflectă realitatea. Trebuie notate cunoştinţele la materia respectivă, nu profesorul sau profesorii.

3 comentarii:

Mali spunea...

1. Scoala nu tine numai de materii, tine si de profesori foarte mult, adica chiar daca tu nu faci toata materia care e in plan pt clasa a 9-a dar in schimb, proful ala te ajuta sa integrezi anumite informatii in viata de zi cu zi, e altceva, un profesor pozte sa-ti impartaseasca un pic din experienta lui de viata.
2. Faptul ca trebuie sa inveti mereu o anumita cantitate de informatii pt teze, lucrari si etc, iti ajuta creierul sa nu moara dupa ce ai stat acasa 4 ore la tv, sau pe net,
3. Fiindca, nooi nu avem un sistem de invatamant ca in alte tari unde poti sa-ti alegi tu ce materii vrei, pe baza drumul pe care vrei sa-l urmezi mai incolo, asta se face si fiindca la noi copii de clasa a 12-a nu stiu unde vor sa dea decat in ultimul moment, deci si prin urmare, liceul si generala trebuie sa-i pregateasca pentru orice s-ar hotara ei sa dea mai tarziu, psihologie, litere, medicina, ase, informatica... ma rog intelegi tu ideea...

dragos spunea...

Invatarea e un proces activ, nimeni nu-ti baga toate chestiile alea in cap fara ca tu sa faci nimic. De-aia tu sti franca ca ti-a venit cheful sa inveti in vacanta aia ca iti trebuia pt scoala.

Mali spunea...

1. Eu nu stiu franceza, asta in parte datorita profelor de franceza pe care le-am avut, desi mi-ar fi placut sa stiu acum franceza;
2.Vorbim de un copil care vrea sa treaca clasa, deci pune mana si invata de fiecare data cand are lucrare, indiferent de ce e.

Btw, am observat ca la logica si la psihologie ai pus cam putin, sa stii ca este foarte important sa stii cum sa iei anumiti oameni (psihologie) si asta o faci mai intai intelegand de ce actioneaza asa, si e si mai important sa detectezi niste erori mai subtile, dar totusi eronate de ratioament, faptul ca ai dat atat de putin ma inclina sa cred ca nu ai dat peste profesori pasionati de ceea ce fac.