marți, 20 iulie 2010

Paşapoartele biometrice

De ieri sunt din nou posesor de paşaport. Biometric... Până la urmă am făcut bine că m-am dus să-mi schimb paşaportul fără a avea un motiv la momentul respectiv, că peste două zile o să-l şi inaugurez. Turcia nu e în Uniunea Europeană şi nu merge doar cu buletinul.

Când am descris procedura de obţinere a unui nou paşaport acum două săptămâni, am primit următorul comentariu: "Să înţeleg că ţi-ai făcut biometric. Păcat...". Apropo de procedură, susţin în continuare ce am spus atunci: cei de la paşapoarte sunt vizibil mai civilizaţi decât ţăranii de la circulaţie de la etaj. A fost una dintre puţinele dăţi când am auzit formule de genul "bună ziua", "vă rog", "mulţumesc" sau "o zi bună" din partea unui funcţionar public. Nu că aş fi avut de a face cu prea mulţi, dar am mai auzit poveşti.


Să revenim acum la paşapoartele astea biometrice... Singurele diferenţe evidente faţă de paşapoartele clasice sunt că cele noi au un amărât de chip şi nu sunt doar în trei limbi ca până acum, ci în 23, ceea ce se traduce printr-o mare varză, că nu mai pricepi nimic. Multă lume se opune introducerii lor şi nu prea înţeleg de ce. Mulţi e posibil să se fi uitat la prea multe programe TV cu tema "teoria conspiraţiei", alţii sunt posedaţi de spiritul de turmă. Deci, ce nu le convine acestor indivizi?
  • Datele conţinute de chip pun în pericol libertăţile civile ale posesorului. Datele conţinute de chip în România sunt numele, CNP-ul şi amprentele. În alte ţări îţi şi scanează faţa sau retina. Chiar şi aşa, asta nu e un pericol decât dacă te gândeşti să faci oareşce. Cum nu îmi propun să comit nicio infracţiune nici în ţară, nici în afară, nu-mi fac griji. De fapt e chiar un lucru bun ce se întâmplă, poentru că în cazul în care posesorul face ceva rău, e mai uşor e identificat. Plus că amprentele şi toate datele personale şi chiar mai mult ţi le iau şi la ambasadele SUA şi Canadei şi nu se supără nimeni;
  • Unii susţin că chip-urile emit radiaţii. No comment;
  • 666. Nişte ciumpalaci, care probabil nici nu ştiu ce-i ăla sistem informatic, susţin că "sistemele informatice folosite în crearea acestor paşapoarte conţin cifra diavolului 666". 666 e un număr ca oricare altul. Are o sonoritate aparte, ce-i drept, dar mie personal nu mi-a adus ghinion. Am o mică problemă cu numărul 13. De multe ori mi s-a întâmplat să-mi poarte ghinion, dar nu tot timpul. De fapt, noul paşaport chiar e emis pe 13 iulie, dar asta e. Ce-a fi să fac acum? Să mă duc să le cer unul nou, cu altă dată? Nici n-am timp, în două zile, pa!

Mişto filmul. Sărit de pe fix regizorul, dar mişto

În ultimă instanţă, cred că decizia uvernului de a introduce noile paşapoarte se rezumă la bani. Paşapoartele normale, "nebiometrice", erau valabile 10 ani pentru cei ce aveau peste 25 de ani. Cele biometrice - numai cinci. Acum cred că autorităţilor emitente le şade mai bine să emită paşapoarte pentru cetăţeni la cinci ani, decât la zece, nu? Dar paşapoartele simple nu au dispărut de tot. Cele în regim de urgenţă sunt la acelaşi pret, sunt "nebiometrice" şi sunt disponibile pentru 210 lei, faţă de 270 lei, cum sunt cele permanente. Dacă se mai găsesc şi oameni care să insiste să-şi facă paşapoarte simple la un an sau la şase luni, s-au scos! Or să se umple de bani. Pe care îi vor folosi în interes public, desigur...Oricum, pe măsură ce tehnologia paşapoartelor biometrice se va răspândi pe planetă, s-ar putea ca posesorii de paşapoarte clasice să aibă surpriză de a li se lua amprentele şi de a li se scana retina sau chipul în vamă.

PS: Nu mă aştept să schimb opinia cuiva care se opune paşapoartelor noi cu câteva rânduri scrise în 10-15 minute.

Niciun comentariu: