marți, 7 iunie 2011

La înmatriculat de maşină nouă

Acum câteva săptămâni am devenit fericitul proprietar al unei maşini noi. Azi, că tot s-a terminat sesiunea, am zis să mă duc să înmatriculez maşina cea nouă, cu nu pot să circul cu numerele roşii decât o lună. Eu, ca un naiv care mă găsesc, credeam la începutul zilei că în două, maxim trei ore o să rezolv problema. După îndelungi căutări, găsesc pe site-ul prefecturii Bucureştiului un ghid complet cu paşii ce trebuiesc parcurşi pentru înmatricularea unei maşini noi. Deşi sunt informaţii PUBLICE, sunt greu de găsit. În mod normal, într-adevăr, dacă e să mă gândesc doar la distanţele dintre instituţii, nu ar trebui să dureze mai mult de câteva ore.


Însă România e o ţară mai specială. Dileala, imbecilitatea şi prostia sunt pe cele mai înalte culmi în sistemul românesc administrativ şi fiscal. Vrei două plăcuţe de metal pe care sunt scrise nişte cifre şi numere? Nasol, frate! Ai de umblat... Pentru a-ţi înmatricula maşina trebuie să faci vizite la nici mai mult, nici mai puţin de patru instituţii. În primul şi în primul rând am început ziua cu un drum la un xerox să trag vreo trei-patru copii după: buletin, cartea de identitate a maşinii, factura şi asigurarea RCA. Prima vizită: Administraţia de Taxe şi Impozite Sectorul 1. Acolo trebuie să plăteşti ceva numit "taxa de înmatriculare" (52 lei). Intru în sediu, la casă era doar un singur om. În trei minute eram gata. Bun!

Motivat de acest prim succes, consult lista şi văd că următoarea chestie e "taxa de certificat de înmatriculare" (37 lei). Asta se plăteşte la CEC sau la BCR. Stau eu şi mă gândesc şi îmi amintesc că e o sucursală CEC, undeva în Bucureştii Noi. Merg cu maşina până acolo, parchez lângă şi intru. Înăuntru, şase persoane stăteau la rând. Cât poate să dureze? Îşi termină treaba una dintre persoanele respective, înaintez puţin şi ce să vezi? Numai o (1) casierie din trei (3) funcţiona. Şi pe deasupra, persoana din spatele ghişeului era o doamnă la o vârstă respectabilă, care din nefericirea nu le prea avea cu calculatoarele. Doi dintre cei de dinaintea mea veniseră cu ditamai teancul de facturi... După vreo 40 minute, îmi vine în sfârşit rândul. În zic doamnei ăleia ce treabă am şi cică am de plătit 37 lei. Îi dau o bancnotă de 50 lei, că asta aveam în portofel şi... Ăăăă, staţi un pic că n-am să vă dau rest. Subliniez că asta se întâmpla ÎNTR-O BANCĂ. Ştiţi, băncile sunt instituţiile alea care dau şi iau bani, deci ai zice că se găsesc la discreţie bani pe acolo, în toate formele şi culorile. Ei bine, nu şi aici. Pleacă de la ghişeu şi după vreo cinci minute, timp în care nu ştiu unde s-a dus vine cu un teanc (nu foarte mare) de bancnote de 1, 5 şi 10 lei. Deci până acum avem 25 minute (xerox şi prima taxă) + 45 minute (stat degeaba, că în principal asta am făcut) = 1h10min.

A treia oprire: trebuie să plătesc taxa de poluare. Asta se face la Administraţia Fiscală Sector 1, care se află pe la Piaţa Victoriei, în zona străzilor cu nume de capitale, undeva pe Strada Roma. Zona Victoria e momentan plină de săpături şi multe parcări, cu sau fără motiv sunt închise. De unde în mod normal era destul de uşor să parchezi acolo chiar şi în mijlocul zilei, azi m-am învârtit vreo 10-15 minute. Intru în sediul Administraţiei. Nu bănuiam ce urmează. Mă duc şi eu ca tot omul la casierie, că doar acolo se plătesc taxe.
- Săru'mâna. Vreau şi eu să plătesc taxa de poluare.
- Aveţia actele?
- Ăăăă, păi... Ce acte mai exact?
- Ah, deci n-aveţi. Mergeţi şi întrebaţi la camera 8, după colţ.

Mă duc la camera 8, după colţ. Uşa era închisă şi pe ea era un afiş pe care scria că între 13:00-17:00 clienţii trebuie să meargă la camera 8A. Mă apuc să caut camera 8A. Bănuiam că n-ar trebui să fie prea departe. Dar, la prima vedere, nu părea să fie la parter. Aşa că mă urc la etaj, dar nici urmă de camera 8A. Îi întreb pe vreo trei-patru oameni, niciunul nu ştia. Cobor iarăşi, şi la a doua căutare la parter, mă iluminez. Camera 8A era la 3-4 m de camera 8, doar că pe uşa era un afiş lipit cu scoci, pe jumate dezlipit şi jumătate printat foarte, foarte prost şi jumătate scris cu pixul. Mai stau vreo 5 minute la coadă, că doar aşteptau şi alţii în afară de mine la informaţii şi în cele din urmă îmi vine rândul. Discuţia următoare a durat până în 30 secunde.
- Săru'mâna. Aş vrea şi eu să plătesc taxa de poluare, dacă se poate...
- Aaah, da. Mergeţi la camera 19.
- Ce???
...........

10 minute bine petrecute... Mă duc la camera 19. Stau şi acolo încă 10 minute că, ce credeţi, e coadă! Intru.
- Bună ziua! Pentru taxa de poluare...
- Ce doriţi să plătiţi, nu?
- Da.
- Păi vă trebuie copie după CI a maşinii, buletin şi factură şi o cerere completată.
- Staţi, ce cerere?
- Mergeţi la parter la xerox şi luaţi de acolo.

Neavând încotro, mă întorc la parter, la xerox, situat chiar vizavi de... camera 8A! Iau formular, îl completez. Şi chiar în mijlocul lui sună o tanti de la Hyundai cu nu-ştiu-ce sondaj de evaluare a satisfacerii clientului. Îi răspund la întrebări, că tocmai ce-am luat o maşină nouă de la ei şi aşa e politicos şi mai trec 5 minute. Mă întorc la camera 19, unde, din fericire coada era mai mică. Intru şi nu mai era domnul cu care am vorbisem mai devreme, ci o altă tanti cu nasu-ntr-un calculator.
- Pentru taxa de poluare... Am completat cererea.
- Aha, bine. Scrie pe fiecare dintre copii "conform cu originalul" şi semnează-te.
Urmez instrucţiunile. În continuare îmi calculează preţul. Cât poate să polueze o maşină NOUĂ, EURO 5, cu motor de 1,2L, 78 CP şi consum de 4,2 L/100 km în afară??? Ei bine, poluează în valoare de 469 lei! Aoleu, n-am bani cash să plătesc. Dar cum urma să aflu, nu era o problemă...
- 469? La showroom ziceau că e doar vreo 250.
- Ah, nu. Asta la modele pe motorină poate.
- Ah. Aşa o fi. Calculatorul ştie să calculeze. Acum ce fac cu astea?
- Păi vii înapoi aici joi sau vineri.
- CUM???
- Joi sau vineri!
- Păi, staţi, cum adică??
- Ce, crezi că eşti singurul care vrea să plătească?
- NU... Dar, ce durează atât? Trebuie să mă duc cu o chitanţă la casierie şi gata.
- Da, dar trebuie aprobată cererea de plată a taxei de poluare, verificat...
- Păi, da dar mă gândeam că dacă e să încasaţi bani, şi mulţi aşa cum e cazul acum, merge mai repejor...
- Eh, nu merge repede nici când e să luăm bani...

Deci, aşa ceva? Cum? Vreau să le dau bani şi ei nu vor să ia? Cerere de PLATĂ A TAXEI AUTO???? Că aşa era intitulat formularul. Aşa prostie, numai la noi se putea... Am aflat de ce îşi termină Mircea Badea emisiunile aşa cu şi le termină. Trăim în România şi asta chiar ne ocupă tot timpul. Înmatricularea unei maşini e o adevărată aventură, şi nu una dintre acelea în care la sfârşit găseşti iluminarea şi sensul vieţii sau ceva de genul ăsta, ci una în care la sfârşit mori de nervi. Acum urmează să mă mai duc "joi sau vineri" şi la Poliţie să cer numerele, unde cine ştie ce mă mai aşteaptă?

4 comentarii:

Doru spunea...

CitySmart.ro iti ofera asigurare rca online - la cel mai bun pret, online primesti o reducere de -25% fata de pretul de lista!
Doar aici gasesti asigurare medicala de calatorie!
RCA ieftin!
http://www.citysmart.ro

Alex spunea...

Te credeam mai inteligent! Cum sa crezi ca o activitate care implica institutile statului (stii tu, cladirile acelea pline de oameni multi, care se calca pe picioare unii pe altii - si la propriu si la figurat-, neproductivi si FARA obiective; cladiri unde omul de la paza stie mai bine decat cel de la biroul de informatii ce, cand, cum, unde si cu ce; cladiri unde, daca problema ta nu se afla in „scenariu” - problema aparent simpla, dar de care functionarul nu a auzit/nu a fost instruit/ nu stii ce sa faca - ei, bine, intr-o exprimare mai cruda, ai dat de naiba!!!) sa iti ia maxim 3-4 ore? Poate vroiai sa zici 3-4 saptamani.
Partea a doua: daca ai de ales intre CEC si orice alta banca, cum sa alegi CEC-ul? nu ma intelege gresit, am avut ceva conexiuni cu CEC-ul (gen platit facturi) si am observat ca respectivele cucoane de la ghiseu dau impresia ca tocmai ce au schimbat masina de scris cu un calculator. Acum trebuie sa recunosc ca se misca binisor... Still, that is not the point!
Observand finalul abrupt, ma hazardez sa afirm ca „norocosul” de tine mai trebuie sa se plimbe prin magnificele institutii ale statului ptr a-si inmatricula masina! Si ca sa inchei intr-o nota pozitiva, datatoare de speranta, sunt sigur ca o sa o inmatriculezi pana te insori!!:D

Stefan114 spunea...

Mai am mai platit cate ceva pe la CEC pana acuma, dar parca a mers mai repejor decat ieri. Si DA. Trebuie sa ma mai plimb in continuare. Trebuie sa ma intorc la Administratia Financiara sa factura si CEREREA pentru PLATA TAXEI de poluare (deci asa ceva, frate - cum, cum???? Pana mea, vreau sa le DAU bani. Si inca multi, si ei nu ma lasa) :|:|. Dupa asta, cu dosarul complet (sper :-s) ma duc frumusel la Politie in Pipera sa cer numerele.

Si ca tot veni vorba de insurat, acolo e chiar mai complicata treaba decat aici :))))) Din cate stiu tre' sa te duci asa: la primarie, la biserica, la evidenta populatiei si s-ar putea sa-mi scape ceva :))

Larry spunea...

"... si s-ar putea sa-mi scape ceva :))"

La medic... sa vada daca esti sanatos! :D