joi, 6 octombrie 2011

Bucureşti la 1910


Am găsit acum ceva timp o hartă a Bucureştiului veche cam de 100 de ani. Şi oraşul, dar şi împrejurimile s-au schimbat destul de mult într-un secol.
  • Otopeni, Tunari şi Chitila nu erau lipite de Bucureşti; Chitila chiar pare să fi fost doar un sătuc cu câteva zeci case; de Mogoşoaia, Buftea sau Domneşti nici nu mai zic;
  • Pipera se numea un pic altfel: "Piperea";
  • Băneasa era o localitate lângă Bucureşti;
  • la fel şi Herăstrău;
  • zona actualului cartier Bucureştii Noi clar era populată; era separată de ceea ce azi e o staţie sau două de autobuz de oraş, dar se poate să fi fost inclusă în Bucureşti pentru că nu văd alt nume de localitate;
  • tot prin Bucureştii Noi, prin zona Laromet avea capătul o linie de cale ferată;
  • zona Giuleşti-Sârbi, pe atunci localitate separată purta numele mult mai adecvat de "Giuleşti-Ţigănia";
  • Cartierul Crângaşi era la marginea oraşului;
  • comuna Roşu se numea "Roşiu";
  • zona cartierului Drumul Taberei era un câmp gol şi Rahova, Ferentari şi Berceni ocupau zone mult mai restrânse decât astăzi şi zona Progresul era o localitate separată, aproape lipită de oraş;
  • Militari era un sat la un kilometru sau doi de oraş;
  • Popeşti şi Leordeni nu se uniseră încă şi prima aparent era predominant catolică conform hărţii şi purta numele de "Popeşti-Pavlicheni";
  • localitatea cu cel mai... inventiv nume din România, "Adunaţii Copăceni", exista şi atunci;
  • pe lângă comuna Progresul trecea o linie de cale ferată care ducea până la Giurgiu; dacă nu mă înşel e chiar cea mai veche din ţară; azi nu mai e activă că a luat viitura nu ştiu ce pod şi în cinci ani n-a catadicsit nimeni să-l repare; posibil chiar ca trenurile de pe vremea aia să fi fost mai rapide decât cele de acum;
  • Şoseaua de Centură a Bucureştiului exista încă de atunci şi după felul cum e desenată pe hartă cred că era unul dintre cele mai bune drumuri din ţară; în ultima sută de ani nu s-a schimbat mare lucru şi astăzi e unuş dintre cele mai proaste şi mai inadecvate drumuri din ţară şi nu mai e deloc o variantă "ocolitoare".


2 comentarii:

Alex spunea...

Interesant!! Permite-mi să fac niște mici completări:
1. Bucureștii Noi se numeau, până mai acum câțiva ani, cartierul 16 Februarie!
2. Cartierul Drumu Taberei a fost construit de la 0 în perioada comunistă!

Stefan114 spunea...

1. Bucurestii Noi cred ca se numeau asa de muuuult mai multa vreme decat cativa ani. Totusi exista o strada si o piata cu acelasi nume.
2. Da, stiam :)