marți, 8 septembrie 2009

Traficul în America

Traficul în America, ca şi alte lucruri din ţara aia, poate fi puţin dezorientant pentru europeni. Motivul principal pentru asta îl reprezintă sistemul de semne de circulaţie. Niciunul nu e la fel ca în Europa pentru că, la fel ca şi cu sistemul de unităţi de măsură, nu consideră că e necesar să folosească sistemul INTERNAŢIONAL.

You know guys, there's a very good reason for which the measuring and road-signaling systems we use in Romania and the rest of Europe is called INTERNATIONAL. It's because everyone one the planet uses it. Well, almost everyone... But you're probably not aware of the fact that the world extends far beyond the borders of the U.S.

Oricum, spre deosebire de sistemul de unităţi de măsură, cel de semne de circulaţie are unele avantaje. De exemplu, nu trebuie să înveţi nu-ştiu-câte simboluri pentru că toate sunt "pe vorbe". Adică într-un romb galben sau pe o plăcuţă dreptunghiulară albă scrie ce trebuie sau ce nu trebuie să faci.
YIELD - cedează trecerea;
STOP (AHEAD) - stop;
TRAFFIC CIRCLE - giratoriu;
SPEED LIMIT - limitare de viteză;
TURN LEFT/RIGHT - viraj la stânga/dreapta (ăsta apare uneori şi ca în România -cerculeţul cu săgeata-);
DON'T PARK/BLOCK - nu parcaţi/blocaţi;
PEDESTRIAN X-ING (crossing) - trecere de pietoni;
etc.

Alt avantaj ar fi că dacă eşti analfabet, acolo chiar că nu ai cum să-ţi iei permis. Nu ca la noi. Totuşi, la început e ceva mai greu să citeşti ce scrie pe plăcuţele alea decât să te uiţi la un simbol. În unele zone aceleaşi indicatoare apar şi în engleză, şi în spaniolă, posibil în mod cert viitoarea a doua limbă oficială a Statelor Unite ale Americii.

Dar cel mai notabil lucru despre traficul din SUA e că e extraordinar de ordonat. Americanii circulă foarte civilizat. Cu excepţia unor momente în care se înjură unii pe alţii de la volanul maşinii, e totul foarte bine. Admirabil de bine chiar. Există două posibile cauze pentru asta. Prima ar fi că majoritatea americanilor au o maşină personală. E un element definitoriu al modului de viaţă american. D'asta nici nu circulă autobuzele prea bine în America şi e nasol de ăia care nu-s abţi să-şi ia permis sau nu-şi permit o maşină...

Un al doilea motiv ar fi o categorie aparte de indicatoare rutiere: indicatoarele cu mesaje de încurajare.

Mă întreb dacă îţi şi iau permisul
Oh, crap! 350$ pentru claxonat??
Trebuie reţinut cuvântul "minimum"

Şi cred că ăsta e cel mai convingător dintre cele două motive prezentate.

Limitările de viteză diferă de la stat la stat. În oraşe e 30 mile/h (48 km/h) pe străzile cu până la două benzi şi 40 mile/h (64 km/h) în rest. În tuneluri şi pe poduri limita e 25 mile/h (40 km/h) şi chiar se respectă. În afară diferă. De exemplu, în statele New York, New Jersey, Virginia şi Washington D.C. este de 65 mile/h (104 km/h) pe toate drumurile din afara oraşelor indiferent de numărul de benzi. În California sau Florida, 70 mile/h (112 km/h). În Arizona, North şi South Dakota, Idaho sau Nevada, 75 mile/h (120 km/h). Cea mai mare limită e în unele părţi ale statului Texas, 80 mile/h (128 km/h) şi cea mai mică în Hawaii: 60 mile/h (96 km/h). În alte cuvinte e cam nasol, că în România e 50 km/h în oraşe, 90 km/h în afară, 100-110 km/h pe drumurile expres şi 130 km/h pe autostrăzi (alea, câte sunt). Şi mai este permisă şi o marjă de eroare de +10 km/h. Însă pe drumurile care poartă denumirea de FREEWAY nu există nicio limită de viteză şi poţi să mergi cât de repede te ţine maşina.


Permisul de conducere românesc, ca şi celelalte emise în Uniunea Europeană e valabil şi în SUA, pe o perioadă de trei luni. Dar nu sunt sigur că au cum să verifice asta...

Niciun comentariu: