Acum câteva zile am găsit un articol interesant pe situl ziarului "Jurnalul Naţional" despre ce le pregăteşte Ministerul Educaţiei Naţionale viitorilor elevi de... Mă rog, viitorilor elevi în general. Eu am terminat liceul şi, evident, şi generala, aşa că nu mă mai afectează deciziile lor în mod direct. Şi după ce l-am citit chiar mă bucur şi mai tare că am terminat. În primul rând, pentru că nu mi s-a părut ceva extraordinar şi pentru că sistemul educaţional românesc e prost gândit şi acelaşi lucru a reieşit şi din mica analiză de mai jos. În ala doilea rând, pentru că puteam să prind şcoala aşa cum e acum dacă mă năşteam câţiva ani mai târziu.
Hai să citim:
Hai să citim:
Elevii vor fi evaluaţi de mai multe ori pe an, încă din grupa pregătitoare de grădiniţă, la fiecare disciplină, atât la începutul anului şcolar, cât şi la finalul lui, până la Bacalaureat inclusiv, conform noii Legi a Educaţiei Naţionale, pentru care Guvernul şi-a asumat marţi răspunderea în Parlament şi care ar trebui să intre în vigoare de anul viitor. În general nu mă prea interesează politica. Nici la ştirile de pe canalele româneşti nu mă prea uit că prefer să dau pe CNN sau Euronews să văd ceva interesant decât să văd cum se ceartă politicienii noştri pe te-miri-ce. Dar de data asta, din cauza legii ăsteia chiar sper să pice cât mai curând guvernul...
Elevii vor fi evaluaţi de mai multe ori pe an, încă din grupa pregătitoare de grădiniţă, la fiecare disciplină, atât la începutul anului şcolar, cât şi la finalul lui, până la Bacalaureat inclusiv, conform noii Legi a Educaţiei Naţionale, pentru care Guvernul şi-a asumat marţi răspunderea în Parlament şi care ar trebui să intre în vigoare de anul viitor. Elevii vor fi evaluaţi "încă din grupa pregătitoare"... Dacă nu cumva mă lasă memoria una dintre problemele sistemului educaţional românesc şi una dintre nemulţumirile principale ale elevilor era numărul prea mare de evaluări şi de examene.Evident, în anul de când am terminat liceul lucrurile s-au schimbat radical şi e nevoie de chiar mai multe examene...
Astfel, în cei 13 ani de şcoală, [Aoleu, da' "pe vremea mea" erau doar 12"] copiii vor fi examinaţi "predictiv" în fiecare an, începând cu grădiniţa, "formativ" în timpul anului şcolar şi "sumativ" la fiecare doi ani, începând din clasa a II-a inclusiv. Bă, mânca-ţi-aş, da' de unde găsec denumirile astea??? Au epuizat săracul DEX cu legea asta a educaţiei. Sindicatele din Educaţie, dar şi părinţii se îndoiesc însă de rostul acestor numeroase evaluări, care, dacă nu sunt făcute corect, riscă să streseze inutil şi suplimentar elevii. NO SHIT!
"Din punctul nostru de vedere, sunt prea multe evaluări: în clasa a II-a, a IV-a, a VI-a, a VIII-a şi admiterea în clasa a IX-a, dacă liceul o organizează. Patru, cinci faţă de unul singur. E o mică diferenţă. Şi asta cică ar trebui să-i ajute pe copii... Important este însă şi faptul că nu avem încă standardele de evaluare, [Detalii, detalii. M-aş fi mirat să aibă ceva concret.] deşi exista din 1995 obligativitatea Ministerului Educaţiei să le facă, potrivit Legii învăţământului aflată încă în vigoare", a declarat Liviu Marian-Pop, secretar general al Federaţiei Sindicatelor Libere din Învăţământ (FSLI). Liviu Pop a precizat că, pe lângă faptul că reprezentanţii Ministerului Educaţiei trebuie să realizeze standardele de evaluare pentru toate disciplinele studiate, trebuie să realizeze şi "150 de metodologii şi ordine de ministru în următoarele 10 luni".
RAPORT PENTRU CLASA I Asta pentru că evaluările copiiilor vor începe la finalul grupei pregătitoare pentru şcoală, cu scopul pregătirii unui "raport de evaluare a competenţelor cognitive, emoţionale şi sociale ale copilului", după cum se arată în legea asumată marţi de Guvern. Săracul DEX! Şi nici nu există metodologii şi standarde şi alte prostii de genul ăsta, aşa că nimeni nu ştie exact cum o să-i evaluăm "congnitiv, emoţional şi social pe copii". Această primă evaluare va fi făcută la finalul grupei mari, pregătitoare pentru şcoală, de cadrul didactic care a asigurat educaţia preşcolarilor, în baza unei metodologii aprobate prin ordin al ministrului educaţiei.
"Ce rost are evaluarea de la grupa pregătitoare? Dacă nu se califică nu mai merge copilul în clasa I?!", se întreabă retoric şi Mihaela Gună, preşedintele Federaţiei Naţionale a Asociaţiilor de Părinţi din Învăţământul Preuniversitar. Răspunsul vine tot din textul legii. Raportul de evaluare întocmit de educatoare va fi înaintat şcolii la care va merge copilul în clasa I, urmând ca activitatea didactică de pe parcursul clasei I să ţină cont de constatările raportului. La un copil de clasa I?!
Apoi, cum intră în clasa I, elevii sunt supuşi primelor evaluări "predictive", ale căror rezultate nu se trec în catalog. "Pe baza rezultatelor evaluării predictive, se stabileşte nivelul iniţial al cunoştinţelor, deprinderilor/abilităţilor şi atitudinilor pentru fiecare elev, considerat ca nivel de referinţă pentru anul şcolar şi disciplina/modulul de pregătire respectiv", conform noii legi. Acest tip de evaluare se va face, ulterior, obligatoriu, la începutul fiecărui an şcolar, pentru fiecare disciplină/modul de pregătire din planurile-cadru de învăţământ corespunzătoare. Şi acestea sunt doar evaluările "predictive", urmare de cele "formative". Pentru că, pe parcursul anului şcolar, elevii vor fi evaluaţi "formativ". Nici rezultatele acestor noi testări nu se vor trece în catalog. Adică dacă tot nu se trec în catalog, poţi să nu-ţi pierzi timpul şi să nu te duci? Măcar atâta lucru.
SUMATIV, FORMATIV, PREDICTIV Există însă şi un al treilea tip de evaluare, şi anume cel "sumativ", adică testele de la clasă şi examenele naţionale. Am putea spune că acestea sunt adevăratele evaluări, dacă ţinem cont de textul legii: "Evaluările sumative la nivelul unităţii de învăţământ se realizează sub coordonarea consiliului de administraţie al acesteia, în baza unei metodologii aprobate prin ordin al ministrului Educaţiei". Examenle vor fi organizate de personalul şcolii în toate unităţile? Păi am aşa ştim o chestie: toată lumea o să ia 10 cu felicitări dacă se dă examenul cu profesorii de la clasă! O nouă metodologie inexistentă, un alt ordin de realizat. Acest tip de evaluare are loc la finalul claselor a II-a, a VI-a şi a X-a. Din nou, TREI în loc de UNUL.
Evident, evaluarea de la sfârşitul clasei a II-a, de exemplu, are loc după evaluarea de la începutul clasei a II-a şi înainte de evaluarea de la începutul clasei a III-a. Serios?? Eu credeam că e în clasa I. "Evaluările predictive se făceau şi până acum într-o formă sau alta, erau acele lucrări de control pe care le susţineau profesorii sau învăţătorii la începutul anului. Eu înţelesesem că vor fi evaluări din doi în doi ani, dar fără note, doar pentru planul de dezvoltare al copilului. Dar, de exemplu, ce nu înţeleg eu, dacă se susţine testare la finalul clasei a II-a, de ce să se mai susţină lucrări la fiecare disciplină la începutul clasei a III-a. Evaluare peste evaluare, nu ştiu dacă asta înseamnă reformă", mai spune Mihaela Gună. Nu, chiar nu e reformă. Şi cred că nici ei nu ştiu ce vor să facă foarte exact, aşa că ce să înţeleagă publicul?
Liviu Marian-Pop este în asentimentul preşedintelui Asociaţiilor de Părinţi: "În ceea ce priveşte numărul testărilor, în cei 13 ani de învăţământ, pot spune că se pune foarte mult accent pe evaluare, şi nu pe procesul instructiv-educativ". Adică, nicio schimbare faţă de ce se întâmplă în momentul de faţă. Dacă vrei note de trecere la examene trebuie să apelezi la meditaţii pentru că şcoala nmu e în stare să te înveţe mare lucru. În schimb de cerut, chiar se cere mare lucru.
La nivel naţional, folosind subiecte unice, se realizează testările pentru absolvenţii clasei a IV-a, a VIII-a şi a XII-a. Până acum erau doar două: în a VIII-a şi a XII-a. Ce să evaluezi în a IV-a?? Testarea din clasa a VIII-a va conta pentru admiterea la liceu şi va înlocui, parţial în 2009-2010 şi complet în anul următor, tezele cu subiect unic. O noutate este că, pe lângă testarea "sumativă" din clasa a VIII-a şi media anilor de gimnaziu, liceele pot organiza separat şi examene de admitere. Bă, ăstora le arde de glume?? Adică încă un examen?
Conluzia e că e plictiseală mare pe la guvern şi atunci când parlamentarii se plictisesc aprobă legi tâmpite. Jos guvernul! Jos ministerul! Jos Abramburica! Cât despre reformă, nu se poate spune că nu există. Ea se face de mult timp. Mai exact, încă de la reforma învăţământului din 1864, de pe vremea lui Cuza. De atunci, tot într-o reformă o ţinem! Şi n-am reformat mare lucru...
Un comentariu:
Cred ca ce se face acum nu se compara cu ce s-a facut pe timpul lui Cuza. Atunci trebuiau asigurate scoli pentru toti copiii de clasele I-IV. Poveste acu reforma este un fel de n-ar mai fi. Astazi la toate ministerele se face o reforma a buzunarelor. Vezi Ridzi si Udrea. Peste tot lumea este pusa pe jaf si scoala nu face exceptie. Te doare capul cand auzi ca la colegiul Cosbuc directoarea pune in scena piesa Monoloagele vaginului, dar in acelsai timp fraudeaza achizitiile scolii.
Trimiteți un comentariu